Yol Hikayeleri 1: Seçim Sathında Gaziantep

Gaziantep’e yola çıkmak için ulaştığımız AHL Nisan’da tamamen boşaltılacak. Eksiklikler aksamalara sebep oluyor. 1 saatlik rötar göze batmasa da, olmasa iyiydi denecek kıvamda idi.

Gastronomi kentine gelmek beni hep heyecanlandırmıştır. Kentin eski mimarisi kadar, lezzetleri ile envai çeşit barındıran bu kent, bana her daim sevimli, sempatik gelmiştir.

Kenti gezmeye Millet Hanı’ndan başladım. Millet Hanı İktidarın nobran dilinde Zillet-İllet İttifakı diye dışlanan ve en son seçimlere göre yüzde 50’ye tekabül eden seçmenleri çağrıştırdı. Mümkün mertebe onlarla sohbet etmeyi, değerlendirmelerini yerinde öğrenmeyi istedim.

Esnaf keyifsiz. Nakit para zor dönüyor, neredeyse yok hükmünde. Oysa bu bölge nakdin başşehri, payitahtıdır. Belli ki kafası kopuk Suriye politikası en çok Antep’i vurmuş. Zayıflayan konut piyasasının da etkisiyle nakit döngüler ciddi anlamda durmuş. Herkes birbirini bekliyor.

Tabii ki Suriye gerçekleri Antep’in rutini. Takribi 400 bin Suriyeli var kentte yaşayan. Bunlar ucuz iş gücü demek. Dolayısıyla da emekçi vatandaşlarımız huzursuz. Ayrıca Suriyeli bir çok kadın burada 2. eş durumunda. Seks işçisi olanlar da artmış. Ne hazin…

Tarihi Yenihan, Gümrük Hanı, tarihi camiler derken öğle yemek vaktine denk geldik. Antep’e varıp lahmacunundan tatmamak olmazdı. Müthiş lezzetli yemekleri var kentin. Aşçılar birbirleriyle yarışıyor dersiniz. Lebeniye, yuvarlama, yöresel sebze çorbaları binbir çeşit. Her damağa uygun.

Yemek sonrası ayaklanıp çay için alternatif arıyoruz. Tarihi Zincirli Bedesten Çarşısına giriyoruz. Mısır Çarşısı havasında. Oradan da Almacı Pazarına geçiyoruz. Göbekte Ahi Evran heykeli ve duası karşılıyor bizi. Yazıyı okuyup, duaya eşlik etmeden ve “amin” demeden ilerlemiyoruz doğal olarak.

Yorulmuş ve dinlenmek istemiştik. Halkın nabzını en iyi nerde tutarsınız? Tabii ki en işlek kıraathane, kahvehane ya da çayhane mekanlarında. Biz de çarşının en ünlü en eski yerini mesken edindik. “Tahmis Kahvesi”. Burası Mevlevi Vakfına ait bir işletme.

Tevafuk bu ya, İYİ Partili Ümit Özdağ bizden 15 dakika kadar önce ayrılmış buradan. Hemen telefonlaşıp, randevulaştık. Ben kendisiyle söyleşi yapacakken, İYİ Parti’nin Gaziantep adayı ile söyleşi yapmak da makul bir seçenek olarak kenara kondu. (Antep BBB Adayı Ejder Demir söyleşisini ilerleyen günlerde okuyabileceksiniz.)

Millet kıraathanesi olmadığından mıdır nedir Tahmis’te pek de iktidarın hoşuna giden muhabbetler yok. Devleti ve ekonomiyi yönetenler istedikleri kadar oranlardan, düşüşlerden ve karmaşık hesaplardan bahsetsinler.

Berat Albayrak’ın açıklamaları, umarım gerçekleşir. Ama halk buna pek ihtimal vermiyor. Herkes durumdan ve gidişattan şikayetçi ve hemfikir olduğu şey, özellikle seçimden sonra da bizi en az şimdiki kadar çok zor bir sürecin beklediği…

Acı bir saptama geliyor: Uyuşturucu kullanımında ülke genelinde ikinci sırayı alıyor G. Antep. Gaziantep’te Suriyeliler konusunun en önemli sorunlardan biri olduğunu bir kez daha duyuyoruz. Özellikle yerli esnafın haksız rekabetten olumsuz etkilendiği aşikar.

Mihmandarımızın aynı zamanda bir güvenlik firması var, piyasa çok kötü diyor. Belli ki güvenlik elemanına ihtiyaç düşmüş. Herkes daha az elemanla iş yapma derdinde.

Ve tabii ki bir Türkiye klasiği: Oteller boş. Bu en acısı. Oysa Gaziantep dünyayı konaklatacak ve mutlu edecek şehir. Turizm politikası AKP için boş bir kavram. Bunu en iyi Antep’te Tuğcan otelde 1 gece konaklama bedelinde görüyorsunuz. 50 dolar ya da 45 euroya Tuğcan emrinize amade. Bu fiyata sıradan bir Avrupa şehrinde kenar mahallede 3 yıldızlı otel bulamazsınız. 2 yıldızlı otel fiyatına 5 yıldızlı Antep konforu.

2 günlük Antep seyahatim, Celal Doğan ile söyleşi yapmak üzere şekillenmişti. Yoğunluktan mülaki olamadık. Geceyarısı Mardin’e geçmeyi planlarken, telefon çaldı. “Dönmediysen yarın görüşelim” dedi. Arayan Celal Doğan’dı. Siz makaleyi okurken, biz görüşmüş olacağız.

Ama belli ki Gaziantep AKP elinde kendi yağında kavrulan dışa kapalı kamu kaynaklarına bağımlı gelir politikalarının altında ezilmiş. En iyi otellerin 3 Otuz’a konuk araması üzücü.

2019’un Gaziantep’i müthiş bir dekordan ibaret.
Orta gelir tuzağının tüm hileleri Antep’i esir almış. Müthiş bir sahne var ama oynanan oyun 3. sınıf.
AKP en önemli kalelerinden birinde yoksulluk politikaları ile ayakta durduğunu aleni biçimde sergiliyor.